Et rodehoveds bekendelser #2: Eksperimentet!

Læs del 1 HER.

Jeg har aldrig lagt skjul på det, og det er efterhånden en stående joke, at jeg er et kæmpe rodehoved. Hvilket rigtig ofte bringer en helvedes masse problemer med sig. Jeg kommer godt nok aldrig for sent og overholder altid mine aftaler og deadlines, men det er altid på bekostning af alt muligt andet, og jeg har altid følelsen af, at jeg altid løber stærkt og alligevel aldrig kan indhente noget som helst og desuden taber en masse på vejen. En del af det skyldes selvfølgelig helt naturlig hverdagstrivialitet, som jeg har lært at have ro omkring (som jeg adresserede her blandt andet) og så er der alt det andet, som jeg bare aldrig lærer. Eller måske gør jeg. Det vil jeg i hvert fald forsøge med en helt simpel og ret ligetil metode, der egentlig giver sig selv, men som jeg ligesom med så mange andre voksenting i mit liv, alligevel ikke har helt lært endnu. At lade være med at udsætte ting. Alt! For det gør jeg. Uden undtagelse. Det bidrager til en konstant følelse af at være bagud, og giver søvnløse nætter, og for tiden i en sådan grad, at det kun bringer dårligdom med sig. Hjertebanken, dårlig samvittighed og krum ryg. Det holder simpelthen ikke. Jeg kan huske, at jeg for noget tid siden fik en kommentar, i forbindelse med en frustreret story jeg lagde op omkring rod, der gik på, at løsningen er, at lægge tingene på plads med det samme, og det er jo rigtigt, selvom jeg ærlig talt klukkede lidt over det svar; for ja, selvfølgelig det giver for fanden sig selv, at det er løsningen på rod, men det er jo netop åbenbart ikke nemt for mig at gøre – Jeg gør det i hvert fald ikke, og det føles af en eller anden grund ikke naturligt for mig, og er slet ikke indkodet i mine vaner. Men det kan det måske blive? Jeg prøver sgu at give det et skud, for jeg har givet mig selv den udfordring, som det jo er for mig, at gøre det med alt i hele september: Ikke mere “Det gør jeg lige senere”. Alt er nu!  Og så håber jeg selvfølgelig, at det bliver en vane, der holder ved.
Indtil videre har jeg været ret flittig med det, med få undtagelser (det er især at få svaret på mails, og at lægge mit tøj på plads, som halter efter, men det skal nok lykkes… Måske).
Jeg ved fra dem jeg kender, der er oprydningsfreaks, at det heller ikke altid er lykken og ofte giver lige så meget uro – Men jeg ønsker mig virkelig (!) bare et snert af det de har, og det er det jeg forsøger nu med det her eksperiment, som jeg muligvis kommer til at fejle grusomt i. Wish me luck!
Råd og gode tips til at gøre det til en naturlig vane, uden at føle, at man bliver kvalt, modtages med kyshånd. Seriøst, jeg er så træt af mig selv og mit roderi.

19 replies
  1. Maria says:

    Det her lyder latterligt men for mig virker det altså.. Jeg har et ark papir hvor der står ti vaner jeg vil have eller fralægge mig (alt fra ingen some når børnene er hjemme til skrive en daglig to do liste og spise 600 gram grønt) alle vaner skal være realistiske og gentages dagligt. Guleroden er jeg får lov at sætte et lille kryds ud for dagen hvis jeg gør det. Det virker for jeg vil gerne sætte det dumme kryds! Sig til hvis du vil have mit skema
    😁

    Svar
    • Sneglcille says:

      DET er fandme smart! Jeg elsker lister (er virkelig dårlig til at benytte mig af dem, men jeg laver dem, er du sindssyg jeg laver dem!)

      Svar
      • Maria says:

        det er det samme her, lister over alt, små sedler, tusinde noteshæfter.. lister lister lister! Vi havde et oplæg på mit arbejde om at finde arbejdsglæden, og selvom jeg tænkte det var røvsygt – hader virkelig sådan noget! og der var da elementer hvor jeg var ved at grave mig selv ned, så sagde han noget om det her med vaner. og et skema manden brugte til at ændre dårlige og få gode. det skema fungerer for mig. Jeg ændrer det måned til måned, og jeg har en veninde jeg mødes med og holder mig op på mine vaner. Men det der med at jeg kan få lov til at tjekke af hver aften, det har en effekt. og det gør jeg gentager min nye vane hver dag. mine vaner lige nu er: lave daglig to do lister (opdelt i arbejde og i privat), 10 min træning, 600 gram grønt, ingen some mellem 8-20(går ikke ret godt!), ingen sukker ( you wish!) , læse 30 min inden sengetid, cykle på arbejde. Hvis du vil have skemaet må du lige sige til. Jeg har et hvor du selv bare skriver dine vaner på og de passer med dage i måneden 🙂

        Svar
  2. Marina says:

    Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg læste det henne (måske Michelle fra Stonemuse), men det har virkelig virket for mig, når jeg har stået og overvejet “nu eller senere”.

    Here it goes: Tager det mindre end et minut, så gør det nu!

    På den måde er mange af de småting, jeg har udskudt eller ikke gidet lægge på plads, bare blevet fikset, og jeg har undgået en masse irritation.

    Svar
    • Sneglcille says:

      Jeg tror faktisk måske, det er en udvidet version af en Hella Joof regel. I hvert fald i forhold til ikke at blive irriteret over ting andre (ens partner, børn eller kollega for eksempel) ikke gør: Kan man selv fikse problemet på 60 sekunder eller mindre, skal man lade det fare.
      Den er god!

      Svar
  3. Kristina says:

    Jeg synes selv det hjælper helt enormt at samle alt rod ét sted før jeg går i gang med at rydde op. På de dage hvor hele huset går ud i ét med et væg-til-væg-tæppe af legesager og tøj og sko og biler og hårelastikker og strømper og hvad har vi, så starter jeg med at rydde alle gulvene og lægge ALT op på spisebordet. Og først derefter går jeg i gang med at “kildesortere” og lægge på plads/til vask/smide ud osv. Rent fysisk giver det et bedre overblik at have alt samlet ét sted, og så synes jeg det tager kortere tid at få det ordnet når jeg kun skal rydde et bord og ikke et halvt hus.

    Svar
  4. Charlotte says:

    Jeg arbejder på at give ungerne nogle flere opgaver med fokus på ting, der altid roder. Fx skal min 5-årige lægge nattøj på plads om morgenen, smide eget tøj i vasketøjskurven og rede seng. Og både min 2- og 5-årige skal bære tallerkener over efter måltider og sætte sko på plads, når de kommer ind. Det er små ting og der er selvfølgelig rigeligt andet at tage fat i, men putter mere på løbende og tænker det bliver en win-win fordi de også bliver bedre til selv at holde orden, når de bliver større.
    Og så selvfølgelig det med at have faste pladser til alting a la Marie Kondo 😊

    Svar
  5. Anne says:

    Med hensyn til mentalt rod forsøger jeg mig nogle gange med at lade være med at åbne ting (mails, regninger, sms’er osv), hvis ikke jeg har tid til at reagere/svare med det samme. Jeg synes, sådan nogle ubesvarede henvendelser kan optage så megen mental kapacitet hos mig, og hvis jeg oven i købet ikke har et planlagt svar-tidspunkt, kommer jeg bare til at gå og skubbe det foran mig, mens det stadig ligger og rumsterer i hovedet.
    Og så bruger jeg også tit minut-reglen, som nogen nævner ovenfor: hvis det tager mindre end et minut, skal det gøres med det samme.

    Svar
  6. Helle says:

    Mediterer du ? Det kunne måske give mere ro og overblik. Både til at få gjort nogle ting med det samme og i forhold til at rumme det “kaos” der måske altid vil være der – bare rumme istedet for at ændre. 😊 Lever med et kaotisk rodehoved og har efterhånden indset at han aldrig kommer til at ændre sig 🤷‍♀️

    Svar
  7. Ida says:

    Kan også kun tilslutte mig 1-minuts-reglen. I de perioder jeg følger den bliver måske 80% af alt rod lagt væk med det samme. Jeg forsøger desuden at tage 5-10 min effektiv oprydning hver aften – det jeg så ikke når, når tiden er gået, får lov til at ligge til næste dag med god samvittighed. Og så er en rodehylde i tøjskabet guld værd, så tøjet ikke flyder på gulvet.

    Svar
  8. Freja says:

    Du er ikke alene! Rod er mit waterloo. Her er lidt af de ting som jeg har lært so far:
    1) De værste rod syndere er, for mig, ting der enten ikke har en plads, eller hvor jeg synes mit system er dårligt (så er det ligesom ingen belønning i at fikse)

    2) en del af mit problem er, at jeg åbenbart tror at ‘fremtids Freja’ har bedre tid/mere lyst til at fikse en ‘nutids Freja’. Når jeg fanger mig i at producere nedturs opgaver til mig selv i fremtiden er der noget fedt i at ‘afsløre’ mit eget mindgame.

    3) når jeg igen igen fejler hjælper det mig at huske mig selv på at jeg faktisk øver mig. Det kan lyde lidt lamt, men ‘jeg øver mig’ virker (for mig) til at slukke for selvkritikken
    Det var det:) glæder mig til at læse flere tips

    Svar
  9. Pia says:

    Sister, I hear ya! Jeg roder også og det manifesterer sig i et mentalt kaos hvor jeg mister overblikket totalt indimellem.

    Så alle de her rod er guld værd og jeg glæder mig til at prøve 1 minuts reglen og listerne ☺️

    Svar
  10. Stine says:

    Jeg bliver nemt overvældet ved tanken om at skulle ordne det HELE, men noget der har hjulpet er at gøre bare lidt men konsistent. Seriøst at sætte en timer til 5-10 min. Det er faktisk chokerende hvad man kan nå på så lidt tid! Og så batter 5-10 min et par gange dagligt altså lige pludselig meget. Held og lykke!!

    Svar
  11. www.mettem.dk says:

    Jeg er tilhænger af 5 minutters oprydning hver aften. Simpelthen så rart at stå op til et ryddet hjem. En vigtig del af den øvelse er dog også, at du ikke SKAL rydde HELT op, men blot bruge 5 minutter. Nogle gange kan man ikke overskue at gå i gang, fordi der er for meget, men 5 minutter kan man altid klare, og det når man langt med 🙂

    Svar
  12. M says:

    Min kæreste er meget ordentlig og jeg har prøvet tusind strategier, men jeg ER et rodehoved. Min bedste løsning har været at finde fred med mit rode-gen og systematisere, hvor jeg lægger rodet. Fx er en stor hylde i mit tøjskab og to andre skabe blevet til rode-parkering. Så kan jeg fjerne det fra min kærestes åsyn, lukke døren og tage en megaopryder 3-4 gange årligt. Well, 1 gang årligt, who am I kidding?

    Svar
  13. LH says:

    Det er her er et tip, som kræver lidt forarbejde; Alting skal have en plads/hjem. Jeg er selv totalt rengørings/oprydnings-freak, hvorimod min kæreste ikke er. Men jeg har opdaget, at hvis ting har en plads, så bliver de også ofte lagt hen på sin plads efter endt brug, hvorimod de ting, der ingen fast plads har ender på de plane overflader i hjemmet. Nu har jeg ikke selv børn, men jeg forstiller mig også, at det gør det nemmere for dem, at lægge tingene på plads (evt. med brug af labels til kasser/skuffer osv.)..

    Svar
  14. Susanne B says:

    Jeg er ordensmennesket der bor sammen med 3 rodehoveder – især min teenager er slem og vi har ofte kriser over “forsvundet tøj” mv. Så de skal hjælpes – både for deres egen skyld og min 🙂
    Vi har det sidste halve år praktiseret 5 styks oprydning om morgenen og om aftenen for hele familien. Om morgenen nås det ikke altid, men så er det efter skole, og om aftenen efter aftensmaden (når alle har sat egne ting i opvaskeren) tager man hver især en runde på de 5 ting, inden man lander foran fjerneren, med telefonen eller PC’en. Så kan man selv bestemme hvor lang tid det skal tage, men hvis belønningen er noget sjovt i fjernsynet, en god film eller en kop the og snak med mor & far, går det ret tjept.
    Det betyder ikke at det aldrig roder, men niveauet er udholdeligt, og så kan man tage et raid i ny og næ – og der går meget længere tid imellem det er nødvendigt.
    Good luck

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *