Macao

INDLÆGGET INDEHOLDER REKLAME

I mandags kom jeg hjem fra min allerførste tur til Asien. Det var en kort fornøjelse, men en god og mindeværdig en. Vi tog jo, som jeg fortalte om her, til Kina, MM og jeg (inviteret af Macaos turistråd).

Til Macao, for at være helt præcis. En tidligere portugisisk koloni beliggende en lille times sejlads fra Hong Kong, som SAS flyver direkte til fra København. Når man ankommer til Hong Kong lufthavn, køber man billetter til en hurtigfærge (Vi sejlede med TurboJet), som sejler fra Hong Kong lufthavn til Macao, og get this; Du behøver ikke engang at hente din kuffert når du lander og skal videre til Macao. Den kommer nemlig automatisk med færgen. Ge-ni-alt!

Vi ankom sent torsdag aften, hvilket virkelig gjorde at bygningerne, lysene og ekstravagancen tog sig godt ud. Især med et lille døgns transport bag os var det noget af en overvældende oplevelse at blive mødt af blinklys og glimmer. Hotellet vi boede på hedder The Galaxy, og kan i den grad anbefales. ALT var i orden. Service, værelserne, udsigten, det hele. Skide lækkert og så gennemført.

Vi gik direkte i seng, eller det vil sige, at jeg lige tog et bad og spiste en omgang nudler fra minibaren, inden jeg sov seks solide timer og stod op til en lang dag med en helt vidunderlig guide, der viste os den gamle del af Macao, som simpelthen er noget af det fineste jeg har set. Som sagt er Macao tidligere portugisisk, hvilket absolut er til at få øje på, særligt i gadebilledet. Kombinationen af europæiske detaljer, som mosaiker, smukke vinduesrammer, og sten blandet med kinesiske tegn, symboler, guld og stærke farver, er simpelthen så smuk, og jeg havde svært ved ikke at tage billeder af det hele. Selv deres skraldespande er smukke! Se bare:

Både fredag og lørdag havde vi et stramt og tætpakket program, og jeg kunne snildt skrive indlæg til at udfylde en hel uge, men jeg vil forsøge at fatte mig i nogenlunde korthed og highlighte nogle af de ting, der virkelig gjorde indtryk og som jeg vil anbefale til de af jer, der overvejer at besøge Macao – I øvrigt egner Macao sig perfekt til en smuttur på et par dage, hvis man befinder sig i Hong Kong. Jeg vil umiddelbart mene at et par dage er rigeligt, men gør det i hverdagene, hvor hotelværelserne er betydeligt billigere (og det er omvendt i Hong Kong, hvor det er billigst at bo i weekenden – Ret smart).

Et andet tip, hvilket gør sig gældende de fleste steder i verden, men især her, er at beslutte sig for hvad man skal og hvor man skal spise på forhånd. Det der med lige at gå ind et sted, kan ikke anbefales og er stort set umuligt, da mange restauranter ligger enten inde i hotelarkaderne eller afsides. Så hvis man ikke er indstillet på at spise Mcdonalds og Cheesecake factory, eller gademad man ikke ved hvad, i den tid man er der, kan det godt betale sig at lave lidt research på forhånd.

Vi spiste flere lækre steder, og jeg kan varmt anbefale især to af dem. Det ene var i Eiffeltårnet. For ja, selvfølgelig er der et Eiffeltårn i Macao. Præcis ligesom i Las Vegas har Macao et Parisian hotel, og derude foran står Eiffeltårnet, der selvfølgelig har en restaurant. Hvor man, viste det sig, kan spise vanvittig lækker mad. Nemlig kinesisk/fransk fusionskøkken, hvilket jeg virkelig ikke vidste, hvad jeg skulle forvente mig af.
Vi fik en tastingmenu, og gik mætte og glade derfra. Jeg fik den vegetariske version, som ellers ikke er noget der var det nemmeste at få fingrene i. Men The Parisian ved hvad de skal servere til os, der styrer udenom kødet, og så fik jeg en af de bedste desserter jeg nogensinde har smagt. En ananas tarte tatin med kokosis. Av, den var god. Bestil den!
Fun fact: Jeg er hverken specielt vild med ananas eller kokos. Men hold OP, det var lækkert.

På vores sidste aften, så vi showet The house of dancing water, som var en fantasiagtig omvæltning, proppet med dansere, vand, stunts, motorcykler og lys. Det var næsten for meget af det gode, men jeg synes klart man skal tage ind og se det, hvis man befinder sig i Macao, for det var virkelig en speciel oplevelse. Derefter spiste vi sen middag på en portugisisk restaurant, Chiado, som vi havde fået anbefalet af den ene af vores guides. Kate, der viste os The Parisian tidligere samme dag. Vi havde ellers nær givet op på at finde den, da google maps ikke var til stor hjælp. Heldigvis er serviceniveauet i Macao ualmindeligt højt og langt de fleste taler engelsk (nogle bedre end andre, men alle forsøger i det mindste), så vi fik spurgt om vej i en hotelreception, hvor en ansat forlod sin plads for at følge os hele vejen til døren.
Her fik vi en udmærket vegetarisk risotto, en dessert bestående af chokolade og saltkaramel (!) og en drink, som skulle få os i lidt festligere stemning end vi var efter to tætpakkede dage og halvanden times vanddanseshow. Det virkede ikke helt, men jeg holdt fast i, at vi ikke kunne tage hjem tidligt. Ikke uden minimum en drink mere, for tænk hvis vi ville få FOMO med tilbagevendende kraft, når vi igen var hjemme i Danmark?! MM købte den heldigvis, og jeg skal love for, at der kom andre boller på suppen derfra. Klip til os, der næste morgen (!) stavrede gennem Macaos gader med lidt meget champagne og vandmelon martinis i blodet.
Det valg betød til gengæld af vores sidste dag, søndag, blev noget mere rolig end planlagt. Vi blev i sengen så længe vi kunne og trillede derefter ned i stueetagen af vores hotel og spiste Mcdonalds og lagde os ind i en biografsal, inden vi nogle timer senere hentede vores kufferter og tog den lange (men ret ubesværede) rejse hjem til DK igen.

Sikke en tur!!

Jeg vil meget gerne anbefale Macao som rejsedestination. Og hvis man befinder sig i Kina, og særligt i Hong Kong, vil jeg gå så langt som at sige, at det er et must at besøge Macao. Og ja, en del af Macao minder til forveksling om Vegas, men så alligevel slet ikke. Det er svært at forklare, det skal opleves.

1 svar
  1. Justtravel.dk says:

Macau er SÅ fedt. Jeg har bl.a. boet på the Venetian. Det er også et mega fedt hotel med et super lækkert steak house (blandet så meget andet, det er KÆMPE stort)