Hvordan står man tidligt op?

Ovenstående er i ramme alvor en af mine seneste søgninger på Google. Ja, jeg er i den grad en googler. En træt googler. Jeg har altid været god til at stå op om morgenen, og har aldrig haft det store søvnbehov. Men for tiden er det en kamp. Jeg tager mine vitaminer. Jeg spiser varieret. Jeg træner (ikke så tit, men lidt bliver det da til), jeg går tidligt i seng for det meste. Alligevel er morgenerne en kamp. Jeg kan næsten ikke komme op. Selvfølgelig hjælper mørket og kulden ikke, og den afbrudte søvn med et rend af børn hele natten. Men det plejer ikke at være det store problem, og jeg kan normalt fint stå op i ordentlig tid. Bare ikke for tiden, og jeg er simpelthen så træt af det. Træt af at snooze, at have stressede morgener og af at være irriteret over det. I dag hjalp pigerne os på vej, da de vågnede klokken 5:30 og dermed sørgede for at alle mand var oppe og sad om køkkenbordet klokken 5:55. Og det var så dejligt! Altså efter den første kop kaffe begyndte at virke. Vi har haft den bedste morgen, med tid og overskud og ro, og jeg er i den grad blevet mindet om, hvorfor jeg altid har prioriteret at stå tidligt op. 5:30 er ganske vist at strække den en smule, men klokken 6, som vi plejede, inden mørket og kulden og underskuddet. Det vil jeg gerne igen!

Vi skal tilbage på morgensporet, hvilket er grunden til førnævnte googlesøgning. Jeg lærte ikke noget, jeg allerede vidste, og hemmeligheden er en kombination af at droppe at snooze, at sætte vækkeuret langt væk fra sengen, at have en plan når man står op, så man ikke ender med at glo ind i væggen de første ti minutter, at gå tidligt i seng og at forberede kroppen og sindet på at stå op allerede dagen før.
Det må være muligt at komme tilbage i en god rutine. Det skal det.
Flere tips modtages gerne!
20 replies
  1. GitteS says:

    For nogle år siden investerede vi i nogle wake-up lights, de er ikke særligt pæne (vores), men lyset tænder 30 min før vækkeuret ringer og bliver stærkere og stærkere frem mod vækkeuret ringer (man kan selv justere styrken), og så vågner man i teorien mere naturligt 🙂
    Jeg elsker mine grimme wake-up light og vågner af mig selv 5 min før vækkeuret ringer, og det gør mig altså bare lidt mere glad og frisk om morgenen 🙂

    Svar
  2. Anne says:

    Jeg er enig med GitteS. Her bruger vi Philips Hue GO i soveværelset men vi har også Hue ambiance pærer i en del andre lamper, der kan man ændre på lyset, fra varm til til kold hvid efter behov. Hos os er det pengene værd, jeg har det heller ikke optimalt med lyset og er en del hjemme i dagtimerne, hvor jeg bruger det. Vi styrer pærerne fra IPhones og tablets.

    Svar
  3. Karen says:

    Dette er et helt basic råd, jeg selv har haft succes med både hos min datter og hos mig selv: vælg tøjet allerede om aftenen. Gerne noget lidt specielt tøj, så man kan glæde sig til at have det på næste dag.
    Jeg kan godt høre, hvor fjollet det lyder, men det virker for mig. Den barnlige glæde ved nye sko, kan sagtens overføres til at afprøve en ny kombination af gammel sweater og de der øreringe jeg ikke har haft på siden 2015. Gad vide om det ville være pænt sammen? Lad mig komme op og prøve det på! 🙂
    Seriøst i’m that easy.

    Svar
  4. Nina says:

    Jeg har hentet min gamle Philips Wake-up light ned fra loftet og min kæreste og jeg nyder det! Vi har valgt at vores mobiler ikke skal være i soveværelset, da de tit kan strække “tidligt i seng” ideen. Så vi vågner til et lyst soveværelse og kigger på hinanden som det første om morgenen og ikke mobilerne. Jeg er kæmpe fan!

    Svar
  5. Mette says:

    Har hørt godt om wake up-lights, men har ikke selv erfaring med dem.
    Det, der virker for mig, er at gøre så meget som muligt aftenen før.
    Sørge for at køkkenet er ryddet helt op og evt gjort klar til morgenmad/hygge, at tøjet er lagt frem (det minimerer også tøjkonflikter med den 3-årige) og at taskerne er nogenlunde pakket.
    Tanken om at jeg skal rydde op før dagen kan komme igang, kan stresse mig og giver mig en dårlig start på dagen.

    Svar
  6. Mia says:

    Jeg tilslutter mig kortet (elle douen) af begejstrede lysvækkeurs-ejere. Det gør vintermorgner SÅ meget mere overskuelige!

    Svar
  7. Marlene says:

    Jeg har følger lige med på det her indlæg. Jeg står er næsten samme situation, hvor jeg har så svært ved at komme op om morgenen på trods af min kæreste står op omkring klokken 07. Det er intet problem, når jeg skal møde på arbejde klokken 07 eller lignende, men når jeg har så skiftende arbejdstider, har det vist sig virkelig at være et problem at komme op om morgenen. Måske jeg skal investere i sådan en lampe, de andre nævner i tidligere kommentarer 😉 Godt julegaveønske!

    Svar
  8. Sanne says:

    For mig virker det at forberede så meget som muligt om aftenen inden jeg går i seng; lægge tøj klar (både til mig selv + børn), finde tallerkner, kopper osv frem til morgenmad, pakke taskerne, sørge for at huset er ryddet op. Så er det bare mere behageligt at stå op😊 Og så prøver jeg altid at genkalde mig den der følelse af, hvor dejligt det er at have god tid om morgenen, og minde mig selv om at resten af dagen bliver bedre når man får en god start.

    Svar
  9. Marianne Luna says:

    Både min kæreste og jeg har wake-up lights fra Beurer, og er virkelig glade for dem. Jeg vågner typisk før uret ringer (med fuglepip, haha), fordi lyset vækker mig. Det er en meget rarere måde at vågne på, synes jeg.

    Svar
  10. P says:

    Det her lyder også lidt skørt, men et lækkert morgenoutfit! En lækker morgenkåbe og hjemmesko, lidt til at hoppe i. Så man er lidt morgenlækker og har det rart.

    Svar
  11. Christina says:

    Jeg står op 4.40 alle hverdage. Jeg hader det som pesten, men reglerne er simple: i seng kl 22, ingen snooze. Skal nå et tog, så der er ikke mulighed for lige at trække den… og enig med de andre; styr på tøjet aftenen før.

    Svar
  12. M says:

    Jeg er virkelig ikke morgenmenneske, og noget der gør det helt umuligt for mig at komme op er kulde. Det kan virkelig ødelægge en morgen. Såe, det der med at sove hud mod hud er slut. Jeg har bare nemmere ved at stå op, når jeg ved, at jeg ikke skal forlade dynen halv(eller hel)nøgen 😅 Men udover det har jeg ingen vise ord. Følger interesseret med i kommentarfeltet. Tænker de der lys måske ikke er så smarte, når man ikke står op samtidigt? Jeg står op 5.30. Jesus Kristus, det er tidligt!! Min kæreste får pænt lov at sove et time mere, den heldige krabat.

    Svar
  13. Signe says:

    Vi har altså også prøvet sådan en pære der langsomt tænder, men jeg vågner dæleme ikke af det! Jeg kunne sove i tusind år, fik jeg lov (jeg taler til jer, børn!)
    Jeg er også træt træt træt lige nu, det er mørkt og koldt og november og pyh ha.

    Svar
  14. majbritt says:

    Alt det de andre har skrevet lyder godt der er mange gode råd. Har læst mig til at det tager tre dage at bryde en dårlig vane, når først beslutningen er taget. Held og lykke i kan godt få de tidlige morgener igen. Jeg hepper på jer alle. Tænker nemlig det er alle i familien der skal gøre det sammen.

    Svar
  15. Betina Petersen says:

    Var til foredrag med en stresscoach, der fortalte at de havde en kaffemaskine med timer i soveværelset. Det var deres vækkeur. Så er der kaffe i sengen☕️

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *