Om natten er jeg vågen

img_9665

Søvnløs, igen

Klokken 5:22
Jeg ligger vågen på tredje time.
Der er uro i mine ben. Beboeren i min mave slår vilde kolbøtter. Jeg er snottet. Sulten. Øm. Og ikke specielt træt. Jeg når sikkert at falde i søvn inden resten af huset vågner, og når de gør, er jeg med garanti helt smadret og skeløjet, på grund af de sidste timers uro. Usmart.
Det er sådan her næsten hver nat for tiden. Jeg husker det tydeligt fra mine tidligere graviditeter. Hvordan at nætterne bliver noget, der bare skal overstås.

Det begynder ens hver nat. Jeg skal tisse. Og når jeg så igen ligger under dynen, er jeg ikke længere det mindste træt og jeg kan hverken finde ro eller en ordentlig måde at ligge på. Der er for mange lyde, for mange tanker. For meget krop.
Jeg forsøger at tvinge mig selv tilbage i søvn. Det går der gerne en times tid med, uden held for det meste. Og så finder jeg enten telefon eller computer frem, selvom jeg godt ved at det er det værste jeg kan gøre. Men jeg får da skrevet en hel masse, fulgt mere med i nyhederne end normalt og spillet en del Candy Crush. Sidstnævnte er gerne for at slukke for den tankestrøm, der godt kan komme snigende i de her timer, og som mest af alt bare forstyrrer mere end gør gavn.

Jeg har hørt at det er ret typisk for højgravide. At søvn er sparsomt. Fjollet egentlig, når nu alles bedste råd til os er, at det gælder om at få sovet igennem inden babys ankomst. Nemmere sagt end gjort.

Nu er klokken 5:56 og det er præcis tre timer siden, at jeg vågnede tissetrængende og frisk. Gymnasten i maven er så småt faldet til ro, jeg er igen tung og træt i min krop og om lidt falder jeg i søvn, langt om længe. Om en time eller to vågner børnene udenfor maven.

Jeg glæder mig til at kunne sove om natten igen. Måske i 2018.

14 replies
  1. Lina
    Lina says:

    Hvor er det dig genkendeligt!!! Er gravid med mit første barn og har haft søvn problemer siden jeg vel var omkring 3 uger henne😏 Til gengæld er jeg nu nået så langt, at jeg i det mindste kan tage en morfar!
    Føler med dig og satser også på det der søvn engang om 1-2 år😴😴

    Svar
  2. Mille
    Mille says:

    Jeg er kun liiiiiiigenover kanten til det 2. Trimester, hvor alting skulle blive sus og dus. Men jeg vågner også bare kl 3, og så kommer ALLE tankerne rullende… det forbandede nattisseri.

    Svar
  3. Rikke
    Rikke says:

    Årh jeg føler med dig. Er 34+5 og jeg har længe haft svært ved at forstå de mødre som siger ‘bare vent til baby kommer så får du afbrudt din søvn hele tiden’. Jeg synes hele tiden jeg får afbrudt min søvn alligevel om det så er af et aktivt væsen på indersiden, nattisseri eller tankemylder.
    Så jeg tænker lidt i træning er man vel 😅

    Svar
  4. Tina
    Tina says:

    Et lille tip, du kan prøve, som virkede for mig. Spis en banan inden du går i seng, eller hvis du vågner om natten. Det hjalp rigtig meget her på nattetissevågneriet 🙂

    Svar
  5. Nikoline
    Nikoline says:

    Jeg er dog ikke gravid, men så langt jeg kan huske tilbage og frem til nu, har jeg vågnet mange gange om natten og jeg kan bruge timer på at falde i søvn igen. Noget jeg har fundet ud af jeg ikke skal gøre er at tænke “nu skal jeg sove. Jeg bliver træt i morgen.” Osv. Jeg bliver bare endnu mere frustreret over ikke at sove og så er jeg endnu mere vågen og så bliver det ligesom en ond cirkel. Noget der til gengæld har hjulpet mig er at jeg har tænkt tilbage på hvad jeg har lavet i løbet af dagen. Altså, jeg tænker tilbage fra da jeg lagde mig i sengen, inden det børstede jeg tænder…osv. Det bliver man træt af at tænke på skulle jeg hilse at sige. Noget jeg faktisk har hørt er at hvis man bare ligger bed og laver absolut ingen ting tæller det også for søvn.

    Godt nytår!💗

    Svar
  6. J
    J says:

    Nu er jeg ikke gravid, men kender dog alt for godt til søvnløshed når man vågner eller har været oppe og tisse… Det er simpelthen så frustrerende, for én ting er ikke at kunne sove, men tankemylderet er for sindssygt om natten. Al fornuft forsvinder i nattetimerne. Håber din søvn snart bliver bedre! 🙂 godt nytår!

    Svar
  7. Laura
    Laura says:

    Sikke møg! Når jeg vågner om natten og ikke kan falde til ro (eller om formiddagen, med tømmermænd…) hjælper det at lave undulattricket på mig selv ved at tage en sovemaske på. Det hjælper af en eller anden grund med total mørke. Vejrtrækningsøvelser fungerer også.

    Svar
  8. Chris
    Chris says:

    Jeg har altid været glad for din blog, men lige i øjeblikket er jeg særligt glad for den! Er i 36. uge og ligger også vågen af præcis samme årsager. Det er bare lettere at bære på en dag, hvor man er skeløjet af træthed, efter at have læst denne post. Tak. Vi kommer til at sove i 2018. Eller 2019.

    Svar
  9. Mette
    Mette says:

    Åh hvor kan jeg genkende det fra begge mine graviditeter. Jeg fandt ud af at ligge og høre lydbøger. Så fik jeg da ligget og slappet af med lukkede og fik afledt tankerne selvom det ikke altid gør at jeg falder i søvn. Og hvis uroen og ømheden blev for voldsom stod jeg op og lavede nogle yogastræk – det var fantastisk efter at have ligget i flere timer og prøvet at finde sig til rette i sin krop. Lyder måske langt ude at lave yoga midt om natten men tippet er hermed givet videre 😂

    Svar
  10. Camilla Oona
    Camilla Oona says:

    Magnesium! Det fjerner uroen i kroppen, og næsten alle mangler det. (Det er sikkert også derfor bananer virker, de er proppet med det) Og ellers en lydbog til at fjerne fokus, og lade tiden gå afslappet. Det er hårdt arbejde at bygge barn😬 Men du er godt nok pæn mens du gør det. Hav en dejlig dag😘

    Svar
  11. Kirstine
    Kirstine says:

    Jeg har af andre grunde haft svært ved at falde i søvn, men det hjalp mig rigtig meget at lytte til Niels Larsens “Sov når du vil” på Spotify. Og det hjalp helt fantastisk, sidenhen har jeg kunne undvære musikken, men bare brugt teknikerne til at falde i søvn igen.
    Mine søstre og jeg har desuden anbefalet det til efterhånden rigtig mange andre, som også har haft problemer med søvnen – og de har alle haft god gavn Af det også. Så det er måske et forsøg værd, man får i hvert fald fokus på vejrtrækning, kroppen til at slappe af og får parkeret alle tankerne der rumstere i hovedet.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *