Om vores ferie

INDLÆGGET ER SPONSORERET

Screen Shot 2016-06-23 at 13.00.20

Det er nu fem dage siden, at vi kom hjem fra den skønneste tur på Kreta. Det var med rejseselskabet Eliza was here, hvis koncept går ud på, at skille sig lidt ud, på den måde at deres ferieboliger ligger i knap så turistede områder og alle kan noget lidt ekstra. Deres koncept og slogan er ”Når alle andre drejer til højre, drejer Eliza til venstre” og med den sætning i hovedet, fandt jeg det ret skægt og imponerende, at det rent faktisk var præcis, hvad der skete, da vi sent lørdag aften landede på Kreta og med resten af flyets passagerer gik ud af lufthavnen og alle, på nær os, blev modtaget af guider med clipboards og proppet i busser, mens vi stod tilbage som de eneste. Vi fik hentet vores bil, hurtigt og problemfrit med hjælp fra den sødeste mest servicemindede pige jeg længe har mødt, og satte derefter kursen mod vores feriehjem.

Det var en længere tur gennem bjergene, igennem små fine byer, og selvom jeg personligt blev en anelse dårligt tilpas på grund af de mange sving var det en nogenlunde smertefri tur, med børn der heldigvis sov trygt på bagsædet. Vi fik, med stadigvæk sovende børn på bagsædet, efter lidt ventetid og et par opkald fat i ejeren af hotellet, som kom og guidede os ned mod vores villa. Vores helt egen to-etagers villa med altan, to terrasser og en pool. Vores egen pool. Dog var der der klokken fire om morgenen, som den var nået at blive da vi kunne slæbe kufferter og sovende børn ind i huset, ikke tid til at se os omkring, da det eneste vi kunne tænke på lige der var søvn, en masse af det. Vi fik da også tre timer og da vi stod op bragede solen frem, og nattens transport- og ventetid, samt den sparsomme søvn, blev hurtig overskygget af sol og feriestemning.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.00.48

Vores villa var placeret lige klods op af områdets barområde, hvor der om morgenen blev serveret morgenmad og kaffe. Normalt vælger jeg ikke at benytte mig af den slags og foretrækker faktisk selv at lave morgenmad eller at køre på cafe og købe noget, men med børn gav det så fin mening at benytte sig af morgenmaden i baren. Hvilket viste sig at være en god prioritering da det var en ret lækker morgenmad også, helt simpel og frisk med æg, frugt, brød, kaffe, yoghurt og musli. Meget børnevenligt og nemt at spise i varmen, hvor jeg personligt ikke har den store appetit.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.03.46

De fleste af vores feriedage blev brugt ved og i poolen, der dog var en dyb pool, så med børn var det, som jeg allerede har været inde på, lidt en udfordring, da det primært var kanten af poolen de fik benyttet. Men vi voksne svømmede hver dag. Og da der ligesom er en trappe, der går ned i niveauer i det ene hjørne af poolen, kunne Otto sidde der, hvilket han gjorde i timevis hver dag. Så fedt.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.02.36

På tredjedagen købte vi et lille soppebassin som vi hver dag fyldte vand i, så Uma også kunne være lidt med. For selvom hun var med i poolen en enkelt gang eller to, blev den en anelse kold for den lille krop, så sådan et lille bassin var helt perfekt, og da området omkring poolen var relativt stort og havde en tilhørende terrasse var der godt med plads til at kunne det hele.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.02.52

Screen Shot 2016-06-23 at 13.03.32

Når man køber ferier hos Eliza was here er prisen altid inklusiv billeje, hvilket giver super god mening, da boligerne som sagt oftest befinder sig lidt længere væk fra de storturistede områder. Vi brugte bilen hver dag, både til at købe ind, til at køre efter is, vi kørte på madmarked i Sitia, som vist er der hver tirsdag (vi fandt blandt andet en stand, hvor man kunne blande frugt for 1 euro. Al det frugt man kunne bære), drengene kørte i bjergene en dag for at vandre, og så brugte vi selvfølgelig bilen til at køre på stranden.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.03.16

Screen Shot 2016-06-23 at 13.00.35

Vi besøgte to forskellige strande. Den, der ligger i Sitia som var byen vi boede i og kun var en 10 minutters køretur væk, der var vi faktisk næsten hver eftermiddag, og den ene dag tog vi en længere køretur til Vai Beach som er den vildeste palmestrand! Små tre kvarters køretur fra Sitia. Seriøst, hvis man befinder sig på Kreta er det så meget køreturen værd. Det er en hel skov af palmer og der er simpelthen så smukt.

Jeg kommer med garanti til at rejse med Eliza was here igen. Det er meget mere mig end en typisk charter-ferie, som jo også har sin charme, men det, at man får det gode i en pakkeløsning med fly, bil og bolig, men undgår masseturismen er helt genialt. Vi var lidt uheldige med rejsetidspunkterne, som jo var midt om natten begge veje, men det er langt fra altid det er sådan, og ærlig talt var det heller ikke værre. Vi skulle jo på ferie for pokker! Og så står jahatten altså automatisk lidt mere rank.

Det eneste jeg selv ville gøre anderledes og vil anbefale til andre, der skal besøge Villas Delight på Kreta er, at man hjemmefra får skrevet en mail til George eller Michael, som er de to mega søde brødre, der ejer stedet og lige gøre dem opmærksom på, hvornår man kommer, særligt hvis man som os rejser om natten. Der er nemlig ingen reception tilknyttet stedet og mange af de ansatte er på et hotel inde i byen, så en klar aftale om hvornår man ankommer er rigtig fin at få på plads, så man ikke ender med at stå som os på en gade midt om natten og ikke helt vide, hvor man skal gå hen.

Vi har allerede nu kigget lidt på nogle af de andre destinationer som Eliza was here udbyder (se dem alle her), og det viser sig at der blandt andet er et virkelig fint sted i Kusadasi i Tyrkiet som faktisk er der vi har et hus og ind imellem selv tager til, så jeg kan anbefale det som et sted at tage hen. Selv er vi lidt lune på at prøve Portugal næste gang.

Vi siger i hvert fald mange tak og kan bestemt sige god for konceptet.

Screen Shot 2016-06-23 at 13.04.34

Indlæg og en del af vores rejse er sponsoreret. Mine ord og holdninger er ikke købt

3 replies
  1. Malene
    Malene says:

Det lyder simpelthen som en måde at holde ferie på der er LIGE mig. Vi har de sidste 4-5 år alligevel arrangeret vores rejser selv, med fly, bil og air b’n’b eller anden privat udlejning da vi absolut heller ikke er til traditionel chartertur.. Det er absolut et koncept jeg vil se nærmere på i fremtiden. Pt er vi dog bosat i Canada, så vores rejser foregår lidt mere på denne side af atlanten i disse år 🙂

2. Maja
    Maja says:

Tak for en god blog. Det lyder som en dejlig ferie, I har haft :). Jeg er også skeptisk over charter, men det her lyder som noget, der må prøves. Min bekymring er dog rejsetidspunkterne. Ved du, om der er en grund til, at I skulle flyve på sådan nogle dumme tidspunkter? At bruge to nætter på at rejse (når ferien ikke er længere) kunne godt skræmme mig væk, og jeg har ikke engang børn endnu.

3. Corporate Mor
    Corporate Mor says:

Det lyder dejligt! Meget som AirBnB, bare med morgenmad.

Jeg kan varmt anbefale Portugal med børn, Har været der mange gange efterhånden, og folk er søde og venlige. Maden er god, og det er nemt at komme rundt. Og så er der bare vildt smukt, ligegyldigt hvilken region man vælger.