Sure kusser

I går var jeg inde i byen, hvor jeg skulle hente en pakke med noget tøj til Otto (og en taske til hans mor).
Butikken jeg skulle hente den i, er mit all time hadested, når det kommer til service.
Nemlig Zara. Hvad er der med det sted?
Hvor-for er deres ansatte altid så anstrengte og sure?
I går var jeg i kontakt med fire forskellige sortklædte Zara ansatte, jeg fik lige præcis nul smil, et “please” og nul Thank you’s, trods mit næsten krampagtige tandsmil og mine fem thank you’s. Da jeg fik pakken og kvitterede med et måske lidt for højt “Have a VERY nice day” havde hende, der ekspedierede mig allerede vendt ryggen til.
Jeg er nysgerrig.
Står det i ansættelseskontrakten at de skal tale lavt, være sure og ucharmerende?
Er ledelsen nogle røvhuller? Er Zara kunderne selv skyldige?
Udstråler jeg et eller andet, som gør det umuligt at smile til mig?
Hvad er forklaringen? Fortæl mig det så.

58 replies
  1. Freja says:

    Oplever nøjagtigt det samme! Man kan simpelthen blive i så dårligt humør ved at besøge den butik. Og jeg synes, at servicen (eller manglen på den) er den samme, uanset hvilken Zara i verden man besøger.

    Svar
  2. Rachel says:

    TIl gengæld får man fantastisk service i St. Tropez på Købmagergade. Jeg får lyst til at købe ting bare fordi de er så forbandet søde!:)

    Svar
    • Helene says:

      Ih hvor har du ret! SÅ SØDE! Selv mellem jul og nytår hvor butikken var fyyyyldt med mennesker havde de overskud til at hjælpe rundt omkring i butikken, smile, ønske god dag og endda spørge om det var til nytår og hvad man skulle have på til og den slags. Jeg ved godt det umiddelbart virker fjollet at de har fået at vide at de skal spørge om den slags, men det GØR altså en forskel – også selvom du er den 5. i rap der bliver spurgt 🙂

      Og mht Zara.. jeg håber bare nogen i ledelsen kommer til at læse det her blogindlæg og dets kommentarer!

      Svar
    • Cam says:

      Og jeg må så også lige give ret!
      Jeg mødte den sødeste pige derinde hvilke førte til at jeg gik en ekstra runde i butikken og kom ud med hele 3 ting.

      Svar
      • A says:

        Det samme gør sig gældende for begge St Tropez i Aarhus!? De rareste og mest imødekommende, nede-på-jorden piger jeg tror, jeg har mødt i en butik.

        Svar
  3. Sofie says:

    Den eneste Zara jeg nogensinde har besøgt, hvor der var ekspedienter der smilede bare en lille smule, var en i Paris – men det kunne selvfølgelig også være de bare havde lidt mavekneb.
    Faktisk er jeg helt glad for at jeg ikke bor i nærheden af en Zara, for hver gang jeg er derinde bliver jeg i dårligt humør bare af at stå i køen, hvor der er udsigt til den ene sure ekspedient efter den anden. Så jeg foretrækker til hver en tid at handle over nettet.

    Svar
  4. Sofie says:

    Oplever også det samme. Min veninde var til jobsamtale derinde for et par måneder siden og hun sagde, at hun ikke ville drømme om at takke ja til jobbet, hvis hun fik tilbudet. Ledelsen ER nemlig nogle røvhuller.
    De endte forøvrigt med aldrig at give lyd fra sig mht. jobbet. Tror hverken det er godt betalt eller at der er styr på særlig meget. Måske er det forklaringen….

    Svar
  5. Pernille says:

    Sjovt nok oplvede jeg det samme i butikken i Fields. Tænkte at det nok bare var fordi min datter gerne ville røre ved alt derinde og de ikke gad at se på os mere. Men når I andre har samme oplevelse, så tror jeg ikke det var min yderst chamernde datter der udløste den gnavne ekspedient. Det e nok bare et af de kompetancer man skal have for at få lov til t arbejde der.

    Svar
  6. Heidi B. says:

    I Italien er de ikke engang blege for at tale kunderne, hvis de står i vejen. I stedet for et “excuse me”/”Scusi”, bliver man skubbet ind i garderobestænger eller spejle.

    Bitches.

    Svar
    • Anne says:

      Jeg elsker din observation (og tilslutter mig det meget sandsynlige bud)!

      Man burde videresende denne kommentarrække til Zara…med fare for at blive slået ihjel, selvfølgelig. – Jeg er som regel blevet dræbt med øjnene bare for at trække vejret i deres butikker, så sådan en omgang fælleskritik må opfattes som en krigserklæring af værste skuffe.

      Zara bør selvfølgelig tage det som et kompliment, at folk alligevel holder så meget af deres udbud, at vi (eller, jeg er faktisk holdt op af præcis den urin-sure årsag) trodser verdens elendigste service. Men uanset om man så bare er en “money money money” -koncern, som en anden læser påpeger, må det da være fantastisk utilfredsstillende, at hver gang med sælger en skjorte, sælger man også en lille vinterdepression med i købet.

      Svar
  7. Cille says:

    Desværre forholder det sig sådan, at Zara har virkelig fine ting, men virkelig sørgelig service. Og det er jo lidt af et dilemma i sig selv! 🙁 Jeg bor i Belgien og tro mig – Zara her er ikke et hak bedre. Ved betaling ynder de at kigge så meget den anden vej som muligt og man går derfra med en følelse af, man måske har brugt for mange penge! 😉

    Svar
  8. Louise says:

    De er SÅ nederdrægtige. Sure kællinger, dårlig service, dårlig bytteservice. “Jeg står her med den her skjorte, men der er selvbruner ud over det hele, og det er den sidste” – “Nå, men så må du jo tage den til rens”. “Du må ikke sidde der og hvile” “Du må ikke prøve dine ting i mændenes prøverum, selvom derer 800 m kø til det andet” “Ja, vi har godt nok lavet det sådan, at man kan bestille online, og så skal du bare finde en medarbejder på gulvet, men der er aldrig nogen, og hvis der er nogen, ved de aldrig noget som helst…hvis man da forstår, hvad de siger.” (okay, det sidste var måske fri fortolkning over, hvad Zaramenneske burde have sagt). Argh.

    Svar
  9. Nastasia says:

    De er sgu altid sure, og har hørt rygter om en dårlig ledelse! Kender en som fik job derinde, som nærmest gik psykisk ned og blev nødt til at stoppe!!

    Svar
  10. Malene GG says:

    Efter min bedste overbevisning, er det dårlig firmaledelse, der altid dribler nedad og resulterer i dårlig service. Hvis de bliver behandlet dårligt, og har virkelig skidte forhold, er der ikke meget overskud at give videre til kunderne.

    Zara står heller ikke forrest når det kommer til etiske regelsæt. Det er money money money der driver værket. Hvilket ikke altid er ubetinget forkert, men det er snart ved at være fortid kun at tænke på bundlinien, og ikke på, hvordan dem der er med til at skabe bundlinien, har det.

    Every time you spend money, you are casting a vote for the world you want
    – Citat Anna Lappe.

    Svar
  11. Christina says:

    Jeg er SÅ enig. Var derinde for nylig og ledte efter en bestemt cardigan – hende jeg fandt (efter at have gået rundt i butikken i længere tid) kunne bestemt ikke hjælpe mig, da det ikke var hendes halvdel af butikken, som hun mente trøjen befandt sig i! Ej, men helt ærligt… intet smil og undskyld, jeg måtte pænt lede efter den selv. Ringe ringe service.

    Svar
  12. Natalja says:

    Du har helt ret!! De er så skide sure, så man næsten får det dårligt over at spørge om de måske kunne have denne fine jakke i en anden størrelse..
    Har aldrig oplevet god service nogle steder i Zara i alle de lande jeg har besøgt Zara i.
    I London kunne jeg nærmest ikke få lov til at betale, fordi mit visakort og min underskrift da ikke lignede hinanden til perfektion.
    Så ja, de har noget flot tøj, men servicen er rådden!!!

    Svar
  13. Line Jørgensen says:

    Hørt! Jeg har oplevet at en ansat hos Zara, gav mig elevatorblikket, rystede på hovedet og spontant udbrød: “Vi har IKKE noget her, som DU kan passe! “

    Svar
  14. Amalie says:

    Jeg var i mange Zara butikker, da jeg var i New York og det var seriøst helt mærkeligt! For ekspedienterne smilede! og spurgte, om man havde brug for hjælp. En af deres ekspedienter brugte lang tid på at se, om de havde den bestemte jakke jeg manglede.. og så da de ikke havde det, skrev han ned, hvilken anden Zara de havde den i og hvordan jeg kom derhen 🙂

    Svar
  15. Tille says:

    Jeg hader Zara.. Ved godt at det er et meget stærkt ord, men det er virkelig sådan jeg har det. Jeg kan kun tilslutte mig alle jeres kommentarer med oplevelser omkring dårlig service og (skide)sure ansatte. Udover det synes jeg ikke kvaliteten af deres tøj er særlig god.. Men så er der da noget der går hånd i hånd..

    Svar
  16. Frk.N says:

    Åhh ja det har jeg også været udsat for. Generelt har jeg det svært med folk der føler, at de er bedre end andre, fordi de har et bestemt job – det er den fornemmelse jeg får når jeg er i Zara.

    I min bog bliver man ikke kvalificeret som superstjerne bare fordi man er hotshot advokat, eller arbejder på byens bedste bar eller i den smarteste butik.

    Hos mig har du kun ret til at føle dig lidt federe end andre, hvis du bestrider et erhverv som cancer/hjerneforsker, udsendning for læger uden grænser, eller som menneskerettigheds advokat – og her nyder jeg ironien i at disse mennesker netop, qua deres erhverv, ikke opfører sig som om de er federe end andre, men derimod yder noget som gavner andre mennesker.

    Svar
  17. Kat says:

    Bestiller faktisk mest hjem fra deres website efterhånden, og så lader manden om at hente pakken;) er så(!) træt af deres manglende service derinde!!! Har kun oplevet en venlig zara ekspedient nogensinde… Har så også oplevet en som jeg ikke kunne kommunikere med… Som i overhovedet ikke… Hun snakkede kun (!) svensk og fattede ikk dansk eller engelsk (som jeg taler flydende…)

    Svar
  18. Signe says:

    Suk….Har desværre haft samme oplevelse både i Aarhus og Barcelona (det med at ekspedienterne kigger længst muligt væk når man har betalt) Men iiiiih altså hvor har de bare meget fint tøj til fine priser (jeg ville altså også være træt af at skulle sælge SÅ fint tøj SÅ billigt :)) Suk…

    Svar
  19. Louise says:

    OH thank god!
    Troede jeg var den eneste der havde det sådan!! Det er virkelig bare ikke særlig rart når man kommer hen til prøverummet og der står to ansattte midt i en meget vigtig samtale og man så høfligt venter på at få det der skide stykke pap med et nummer på – men i stedet bare bliver viftet ind uden så meget som at blive set på fordi – ja undskyld jeg er til – forstyre deres samtale. Når man så kommer ud igen og pænt vil give dem den prøvede jakke, fordi de – til trods for den fandens vigtige samtale – er ved at hænge tøj på bøjler, bare får at blik der skriger til himlen om at jeg bare er det mest irriterende møgdyr der IGEN forstyrrer..

    Svar
  20. Nytår says:

    Jeg har ikke tidligere tænkt over, hvorfor jeg ikke brød mig om Zara i DK – troede, det var fordi der var så mange mennesker – men det er altså også fordi de er nogle sure kramper. Synes de er surere i Zara i DK end i mange andre lande. Til gengæld virker Visa’et ALDRIG i Zara i Berlin. Så der kommer jeg heller ikke.

    Svar
  21. Tilde says:

    Da jeg blev færdig med gymnasiet, søgte jeg uopfordret et job som ferieafløser i Zara. Den sure chef-dame derinde sagde, at de ikke havde brug for en som mig, for hendes piger holdt ikke ferie. Mon det er derfor. De trænger til ferie. Det er jo fair nok.

    Svar
  22. Sine Cecilie says:

    Kære Cecilie og resten af læserne herinde

    Lad os blive enige om én ting: Dårlig service er noget af det værste og skaber både en dårlig oplevelse for forbrugeren – og ikke mindst taber den gældende virksomhed også på det.

    Når det er sagt, så er jeg i chok over dit ordvalg. ‘Sure kusser’. Jeg er hverken puritansk eller bange for kønsrelaterede jokes, men at kalde dine medsøstre for det nedværdige ’sure kusser’ er både primitivt og uden smag for god tone i blogland.

    Sprog skaber populært sagt virkelighed, så hvad med at komme om dette indlæg på en anden og mere sofistikeret sproglig måde? Og som altid – lad os lige vende den om: Vil du selv kaldes sur kusse på en dårlig dag? Yderligere er det sjovt, at du partout sammenkobler kundeservice og kusser – som om det kun var kvinder, arbejder i detail

    Åbne spørgsmål, men håber de giver reflektion til dine essayistiske beskrivelser om hverdagens små spørgsmål en anden gang.

    Femi for life.
    Sine

    Svar
    • Sneglcille says:

      Kære Sine
      Min blog, mit sprog.
      Jeg kan også være en sur kusse, det må man gerne kalde mig. Men generelt behandler jeg folk pænt – også på en dårlig dag.
      Sjovt nok var to af de omtalte sortklædte medarbejdere mænd, og dermed ikke “medsøstre”, men de var også nogle sure kusser.
      Endnu mere pudsigt er det, at jeg på twitter kaldte dem pikhoveder.
      Også kvinderne…

      Mit sprog er måske usmageligt, men heldigvis tvinges du ikke til at læse mine ord.

      Sarkasme forever.
      Cecilie

      Svar
      • Cecilie says:

        Hej Cecilie

        Jeg må give Sine ret. Og samtidig sige at det er for nemt at afføje en kommentar med, at bloggen er din og at ingen tvinges til at læse med. Blogosfæren er et offentlig rum. Derfor udsættes vi på samme vis som i det fysiske offentlige rum for meningsudvekslinger. De må for min skyld hjertens gerne være polemiske, kritiske og spidsfindige. Men ordenes betydning har altså også en værdi. Og en sur kusse er rimeligt nedladende over for kvindekønnet – også selvom det rettes mod en mand.
        Som jeg kan se, er du glad for at skrive. Og også god til det. Derfor må det da være rimeligt af en aktiv og bevidst sprogbruger om at bede om lidt kritisk stillingtagen til det sprog, han eller hun vælger at bruge.

        Det var dagens opstød med ønsket om forsoning mellem ekspedienter, bloggere og feminister.

        Kh Cecilie (og nu bliver det snart forvirrende med alle de Cecilie’er)

        Svar
    • Louise says:

      Arhmen!

      Hold da op. Men altså. Jamen. Jeg er speechless (ja, det var en bevidst stillingtagen at putte et engesk ord ind, hvor jeg kunne have brugt et dansk – håber ikke, det skader nogens dagsorden).
      Undskyld, skulle vi ikk’ lige kæmpe kampen de rigtige steder (ja, ja, alle steder, store som små, er selvfølgelig rigtige og afgørende og vitale for menneskets eksistens), hvis vi skal kæmpe. Får su lyst til at kalde nogen for sure kusser.

      Svar
  23. Mia says:

    Kære Sneglcille.
    Jeg giver dig ret – det er nogle SURE KUSSER i Zara – og tænk sig, der er SURE KUSSER over hele kloden i Zara – det ville være dejligt hvis de kunne være nogle GLADE KUSSER:-)
    Elsker din blog!! godt gået!

    Svar
  24. Julie Nagel-Udsholt says:

    Kusse, kusse, kusse!!! Sådan havde jeg det i Line &Jo!! De var mega kolde i røven, indtil pungen kom op, og er ikke just den eneste, der har haft den oplevelse!!!

    Svar
  25. Sine Cecilie says:

    Kære Cecilie

    Du har helt ret. Din blog, dit sprog, din tone, dine beslutninger. Og ja. Jeg kunne kigge væk og læse dine andre indlæg med stor glæde – som jeg plejer, men er det ikke rart med lidt kritiske røster en gang i mellem?

    Jeg argumenterer bare for, at ’sure kusser’ lugter mere af grim tone end sjov sarkasme. Følger dig desværre ikke på Twitter, så har ikke oplevet dit pikhoved-angreb.

    Men kusse, fisse eller pikhoved. Kald dem, hvad du synes. Feminisme har flere facetter, ligesom sproget. Jeg har nok bare ikke læst din finurlige sarkasme ind i indlægget.

    All the best
    S.

    Svar
  26. Nanna E. says:

    “Blogosfæren er et offentlig rum. Derfor udsættes vi på samme vis som i det fysiske offentlige rum for meningsudvekslinger”

    Undskyld. Men. Ikke rigtigt. En blog har en adresse. Du skal gøre noget aktivt for at åbne siden, ligesom du aktivt åbner en dør. Ligeledes kan man vælge at lukke den igen, hvis man ikke kan lide, hvad man hører.

    Svar
  27. Jeannette says:

    Hvorfor handler I der, hvis I er så utildreds med servicen? Så fedt er deres tøj altså heller ikke, og det kan snildt fås pænere så mange andre steder… Handler ikke selv i Zara – da jeg hverken bryder mig om udvalget (synes faktisk kvaliteten er dårlig) eller deres ekspedienter… det fandt jeg hurtigt ud af jeg ikk gad…
    Den eneste måde I viser Zara på, at I er utilfredse er ved at stoppe med at handle der..

    Ellers så i øvrigt mega sjovt indlæg som altid – og jeg blir bestemt ikk snerpet af dit sprogbrug. Jeg vælger jo selv at læse med 😉

    Svar
  28. Laura says:

    For satan, hvor har du ret! Jeg går altid ud af den butik med lidt dårligere humør, end jeg kom med. Lad os da for fanden håbe, at nogle ansatte i Zara læser det her indlæg og sendere det videre. Det ville i hvert fald hjælpe på min lyst til at gå ind i Zara igen…

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *